undefined

Travel time, delay and CO2 impacts of SAE L3 driving automation of passenger cars on the European motorway network

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Aittoniemi, Elina; Itkonen, Teemu; Innamaa, Satu

Tiivistelmä

Impacts of driving automation on traffic flow and emissions are usually studied with traffic simulations using only few speed limits and traffic volumes. Without considering the real-world prevalence of simulated scenarios, it is unknown how the results translate to real-world conditions, such as a regional motorway network. The present study assessed the potential impacts of conditionally automated driving, described by stable vehicle motion control and longer time gaps, on the European motorway network assuming no changes in other influential factors, such as travel demand or vehicle fleet. Traffic simulations provided estimates of the effect magnitude per vehicle kilometre travelled (VKT) in representative conditions, and results were scaled up using map-, traffic- and weather-related data, accounting for the VKT per condition. Overall, the impacts of automated vehicles (AVs) on the European motorway network are likely small. Travel times and delay are estimated to increase by 0.8% and 1.3% respectively at a 100% AV penetration rate among passenger cars, and CO2 emissions to drop by 0.5%. While large reductions of average travel time (up to 8.0–10.4%), delay (up to 17.5–34.8%) and emissions (up to 13.5–15.0%) were found at high traffic volumes, most (86%) of the VKT accumulate at low traffic volumes, with small estimated effects. Thus, although beneficial in some conditions, the AVs considered in this study are not likely to support Europe’s sustainability goals. Findings advocate a comprehensive approach: Whereas impacts are likely greatest in heavy traffic, the prevalence of conditions must be considered in network level assessment.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Aittoniemi Elina Orcid -palvelun logo

Innamaa Satu Orcid -palvelun logo

Itkonen Teemu Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

23

Numero

1

Sivut

1-29

Julkaisu­foorumi

55816

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka; Sähkö-, automaatio- ja tietoliikennetekniikka, elektroniikka; Ympäristötekniikka

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.18757/EJTIR.2023.23.1.6553

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä