How listening to music and engagement with other media provide a sense of belonging : An exploratory study of social surrogacy
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Schäfer, Katharina; Eerola, Tuomas
Tiivistelmä
The social surrogacy hypothesis holds that people resort to temporary substitutes, so-called social surrogates, if direct social interaction is not possible. In this exploratory study, we investigate social motives for listening to music in comparison to watching TV and reading fiction. Thirty statements about possible social reasons for the engagement with media were compiled. After 374 participants had rated their agreement with those statements, they were reduced to seven categories: Company, Shared experiences, Understanding others, Reminiscence, Isolation, Group identity, and Culture. The results propose that music is used as temporary substitute for social interaction alongside TV programs and fiction, but that it acts differently. Music listening might act as a social surrogate by evoking memories of relationship partners or through identification processes. There are overlapping motives between the domains, but the elicitation of nostalgia appears to be unique to music listening. The results motivate further investigation into the effects of music listening on socio-emotional well-being.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti
Kustantaja
Volyymi
48
Numero
2
Sivut
232-251
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Psykologia; Teatteri, tanssi, musiikki, muut esittävät taiteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1177/0305735618795036
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä