Pelillistetty kuntoutus polven tekonivelleikkauksen jälkeen (BEE-RCT)
Kuvaus
Gamification in Knee Replacement Rehabilitation (BEE-RCT) oli ei-sokkoutettu, satunnaistettu kontrolloitu kaksoiskeskustutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia 16 viikkoa kestäneen kotona toteutuneen pelillistetyn kuntoutuksen vaikuttavuutta fyysiseen toimintakykyyn ja kipuun henkilöillä, joille oli tehty polven tekonivelleikkaus (TKR) verrattuna tavanomaiseen leikkauksen jälkeiseen kotiharjoitteluun. Aineisto käsittää 52:n, iältään 60-75 vuotiaan osallistujan tiedot fyysisestä toimintakyvystä ja kivusta. Tiedot kerättiin neljässä aikapisteessä; alkutiedot, ennen TKR-leikkausta ja seurantatiedot 2, 4 ja 12 kuukautta TKR-leikkauksen jälkeen. Fyysistä toimintakykyä mitattiin testeillä ja kyselylomakkeilla. Testit olivat Timed Up and Go (liikkumiskyky), 10 metrin kävelynopeus (kävely), Short Physical Performance Battery (alaraajojen suorituskyky), isometrinen polven ojennus- ja taivutusvoima (lihasvoima) ja goniometri (polven liikelaajuus). Kipu mitattiin käyttäen VAS asteikkoa. Kyselylomakkeet olivat Oxford Knee Score OKS (polveen liittyvä toimintakyky ja kipu), WHO Disability Assessment Schedule WHODAS 2.0 (toimintarajoitteet) ja Knee injury and Osteoarthritis Outcome Score KOOS (kipu, muut oireet, päivittäiset toiminnot, urheilu- ja vapaa-ajan toiminta, elämänlaatu).
Aineisto sisältää myös tiedot pelikokemuksesta mitattuna Game User Experience Satisfaction Scale - ja Positive System Usability Scale -kyselylomakkeilla 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä, harjoittelun noudattaminen mitattuna pelitietokoneilla ja strukturoiduilla päiväkirjoilla interventiojakson ajalta, tyytyväisyyden leikattuun polveen kysyttynä kysymyksellä "Kuinka tyytyväinen olet leikattuun polveen" 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä sekä vapaa-aikaan, hyötyliikuntaan ja työmatkaliikuntaa liittyvän fyysisen aktiivisuuden mitattuna strukturoiduilla päiväkirjoilla interventio- ja seurantajakson ajalta.
Lisäksi osallistujia haastateltiin 4 ja 12 kuukauden kohdalla laddering menetelmällä heidän näkemyksistä kuntoutusprosessista ja peliharjoittelusta. Haastatteluaineisto on tallennettu attribute-consequence-value -ketjuina. Lisäksi äänitteet on litteroitu.
Tutkimus on rekisteröity ClinicalTrials.gov-rekisterissä (tunniste NCT03717727): https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03717727?draw=2.
Näytä enemmänJulkaisuvuosi
2023
Aineiston tyyppi
Tekijät
Jyväskylän yliopisto - Julkaisija, Oikeuksienhaltija
Oulun yliopisto - Oikeuksienhaltija
Tuntematon
keskussairaala, Turun yliopistollinen - Muu tekijä
Nova, Keski-Suomen sairaala - Muu tekijä
yliopisto, Oulun - Muu tekijä
yliopisto, Turun - Muu tekijä
Aartolahti, Eeva - Tekijä
Jämsä, Timo - Tekijä
Karvonen, Mikko - Tekijä
Katajapuu, Niina - Tekijä
Korpelainen, Raija - Tekijä
Luimula, Mika - Tekijä
Mäkelä, Keijo - Tekijä
Oksanen, Airi - Tekijä
Paloneva, Juha - Tekijä
Pamilo, Konsta - Tekijä
Turun ammattikorkeakoulu - Oikeuksienhaltija
Projekti
Muut tiedot
Tieteenalat
Liikuntatiede
Kieli
englanti, suomi
Saatavuus
Saatavuutta rajoitettu