Pelillistetty kuntoutus polven tekonivelleikkauksen jälkeen (BEE-RCT)

Kuvaus

Gamification in Knee Replacement Rehabilitation (BEE-RCT) oli ei-sokkoutettu, satunnaistettu kontrolloitu kaksoiskeskustutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia 16 viikkoa kestäneen kotona toteutuneen pelillistetyn kuntoutuksen vaikuttavuutta fyysiseen toimintakykyyn ja kipuun henkilöillä, joille oli tehty polven tekonivelleikkaus (TKR) verrattuna tavanomaiseen leikkauksen jälkeiseen kotiharjoitteluun. Aineisto käsittää 52:n, iältään 60-75 vuotiaan osallistujan tiedot fyysisestä toimintakyvystä ja kivusta. Tiedot kerättiin neljässä aikapisteessä; alkutiedot, ennen TKR-leikkausta ja seurantatiedot 2, 4 ja 12 kuukautta TKR-leikkauksen jälkeen. Fyysistä toimintakykyä mitattiin testeillä ja kyselylomakkeilla. Testit olivat Timed Up and Go (liikkumiskyky), 10 metrin kävelynopeus (kävely), Short Physical Performance Battery (alaraajojen suorituskyky), isometrinen polven ojennus- ja taivutusvoima (lihasvoima) ja goniometri (polven liikelaajuus). Kipu mitattiin käyttäen VAS asteikkoa. Kyselylomakkeet olivat Oxford Knee Score OKS (polveen liittyvä toimintakyky ja kipu), WHO Disability Assessment Schedule WHODAS 2.0 (toimintarajoitteet) ja Knee injury and Osteoarthritis Outcome Score KOOS (kipu, muut oireet, päivittäiset toiminnot, urheilu- ja vapaa-ajan toiminta, elämänlaatu). Aineisto sisältää myös tiedot pelikokemuksesta mitattuna Game User Experience Satisfaction Scale - ja Positive System Usability Scale -kyselylomakkeilla 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä, harjoittelun noudattaminen mitattuna pelitietokoneilla ja strukturoiduilla päiväkirjoilla interventiojakson ajalta, tyytyväisyyden leikattuun polveen kysyttynä kysymyksellä "Kuinka tyytyväinen olet leikattuun polveen" 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä sekä vapaa-aikaan, hyötyliikuntaan ja työmatkaliikuntaa liittyvän fyysisen aktiivisuuden mitattuna strukturoiduilla päiväkirjoilla interventio- ja seurantajakson ajalta. Lisäksi osallistujia haastateltiin 4 ja 12 kuukauden kohdalla laddering menetelmällä heidän näkemyksistä kuntoutusprosessista ja peliharjoittelusta. Haastatteluaineisto on tallennettu attribute-consequence-value -ketjuina. Lisäksi äänitteet on litteroitu. Tutkimus on rekisteröity ClinicalTrials.gov-rekisterissä (tunniste NCT03717727): https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03717727?draw=2.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2023

Aineiston tyyppi

Tekijät

Jyväskylän yliopisto - Julkaisija, Oikeuksienhaltija

Liikuntatieteellinen tiedekunta

Heinonen, Ari Orcid -palvelun logo - Tekijä

Janhunen, Maarit Orcid -palvelun logo - Tekijä

Oulun yliopisto - Oikeuksienhaltija

Tuntematon

keskussairaala, Turun yliopistollinen - Muu tekijä

Nova, Keski-Suomen sairaala - Muu tekijä

yliopisto, Oulun - Muu tekijä

yliopisto, Turun - Muu tekijä

Aartolahti, Eeva - Tekijä

Jämsä, Timo - Tekijä

Karvonen, Mikko - Tekijä

Katajapuu, Niina - Tekijä

Korpelainen, Raija - Tekijä

Luimula, Mika - Tekijä

Mäkelä, Keijo - Tekijä

Oksanen, Airi - Tekijä

Paloneva, Juha - Tekijä

Pamilo, Konsta - Tekijä

Turun ammattikorkeakoulu - Oikeuksienhaltija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

Liikuntatiede

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

rehabilitation, physiotherapy

Asiasanat

kuntoutus, hyötypelit, fysioterapia, pelillistäminen, satunnaistetut vertailukokeet, tekonivelet

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot